Verantwoordelijk verlagen van de drempel voor een tandartsbezoek

//Verantwoordelijk verlagen van de drempel voor een tandartsbezoek
14 AUG

Bijna alle gebieden binnen de zorg zijn in ontwikkeling. Ook de mondzorg. De huidige mondzorg is vooral gefocust op de diagnose en de behandeling van de patiënten die regelmatig naar de tandarts gaan. Op dit moment zijn er tandartspraktijken bezig deze instelling te veranderen. “De tandartspraktijk is ook verantwoordelijk voor de patiënt die niet naar de tandarts gaat. Waarom maakt een patiënt die tandheelkundige hulp nodig heeft geen afspraak? Welke oplossing kan ik als zorgverlener bieden, zodat de patiënt zich bewust wordt van zijn mondgezondheid?” aldus Omar Badarne, oprichter van het Capels Tandheelkundig Centrum.

Capels Tandheelkundig Centrum

Omar Badarne is tandarts sinds 2003. Hij heeft gestudeerd aan het Erasmus MC en aan de universiteit van Heidelberg. Inmiddels is hij naast tandarts ook arts, kaakchirurg en implantoloog. “Hoe meer je weet, hoe beter de zorg wordt die je verleent,” zegt hij.

“Mijn team en ik hebben dezelfde instelling en streven naar hetzelfde doel: het voor de patiënt die tandheelkundige zorg nodig heeft, zo gemakkelijk mogelijk maken om naar de tandarts te gaan. Zo willen wij de mondgezondheid van iedere patiënt bevorderen.”

Maak een afspraak

Groeiend verantwoordelijkheidsgevoel

Door zijn jarenlange werkervaring raakte Omar er steeds meer van overtuigd dat de verantwoordelijkheid van de tandarts of de kaakchirurg veel breder moet zijn. Het kwam vaak voor dat hij hele gebitten moest trekken. “Dat is naar voor de patiënt en frustrerend voor de tandarts of de kaakchirurg. Mijn verantwoordelijkheidsgevoel voor deze patiënten werd steeds groter”, zegt hij. “Ik denk dat de drempel om de tandarts te bezoeken voor deze mensen kan worden verlaagd.”

Samen onder één dak

Omar heeft het groot aangepakt met de oprichting van het Capels Tandheelkundig Centrum. De belangrijkste tandheelkundige specialismen heeft hij samen onder één dak gekregen. Een aantal tandartsen, een mondhygiëniste, een smiledesigner, een tandprotheticus en hijzelf als tandarts, kaakchirurg en implantoloog.

Maak een afspraak

Individuele problemen

Naast tandartsen en tandheelkundige specialisten werken er casemanagers in de praktijk. Casemanagers houden zich bezig met individuele problemen waar patiënten tegenaan lopen. Deze individuele problemen kunnen leiden tot het vermijden van tandheelkundige hulp. Hiervan is het gevolg dat de mondgezondheid van deze patiënten achteruit gaat. De casemanagers gaan met hen in gesprek en geven hen individueel advies. “Mijn team en ik hebben dezelfde instelling en streven naar hetzelfde doel: het voor de patiënt die tandheelkundige zorg nodig heeft, zo gemakkelijk mogelijk maken om naar de tandarts te gaan. Zo willen wij de mondgezondheid van iedere patiënt bevorderen.”

Oplossingen bieden

Er zijn verschillende redenen waarom mensen niet naar de tandarts gaan. Sommigen hebben geen tijd omdat zij een te drukke baan hebben. Het komt ook regelmatig voor dat mensen bang zijn voor de tandarts, of kampen met financiële problemen. Omar: “Tegenwoordig zijn er allerlei mogelijkheden voor deze mensen, zodat ze toch een afspraak kunnen maken bij de tandarts. Mijn team probeert de meeste obstakels uit de weg te ruimen.”

Maak een afspraak
By |2019-01-11T17:37:16+00:00januari 11th, 2019|Geen categorie|0 Comments